Advert

Thursday, October 22, 2009

Setelah 5 malam duduk hospital...

Saya akan pulang hari ini. Dengan ucapan dari Doc, sila jangan berjalan banyak. Make sure ada orang kat rumah to help me. Errrr...

Doc adalah sangat tidak tahu yang saya akan ke kerja esok. Saya adalah perlu ke kerja kerana sekarang adalah hujung bulan. Rutin biasa di hujung bulan. *Sigh*

Saya sangatlah berharap sudah takde bleeding lagi selepas ini. Kang ada yang tak pasal-pasal di buang kerja pulok asik MC manjang. Huhuhuhu... *tapi kalau saya dibuang kerja pasal MC, pasti saya boleh saman the company ek? RM3 juta ke.. hihihi*

Progress as of today, masih pening-pening. Saya tetap mengatakan ia adalah angkara duphaston, si pil penguat rahim itu. Tapi, the good news is, saya dah boleh lah makan nasi in a small portion. Saya suka makan buah-buahan sekarang ni. Suka sangat!!

Ok pregnant mommies out there, especially 1st timer, 1st trimester ni please elakkan dari involved dengan activities yang ada bahan chemical. Cos you never know the effect on your baby. Jangan lah nak buat hair coloring ke, rebonding ke, even facial pun elakkan kalau boleh. Whatever things yang you rasa ragu-ragu untuk buat, just avoid. Pesanan dari gynae saya, Dr. Seri. Dia jugak kata during the 1st trimester ni lah, baby baru nak develop, and its really fragile that can cause benda-benda yang tak diingini. *please note, explaination dari saya ni adalah bahasa pasar je, setelah di translate dari bahasa doctor yang canggih manggih tu*

And my ENT doc jugak advice me not to take too many medication on the 1st trimester. Saya adalah selesema, blocked nose, batuk-batuk. Jadi adalah sangat pasti untuk saya mintak ubat batuk kan. Tapi dia refuse untuk beri saya, dan bagi saya lozenges jek.

So now, saya adalah perlu makan duphaston 2x pagi dan malam, ubat selesema, vit C 1000mg, acid folic dan lozenges. Juga nasal spray sebab hidung saya sumbat. Tapi I've tried to avoid using the nasal spray tu kalau tak perlu.

So from today onwards, bermula dari detik ini, saya berjanji pada diri saya untuk avoid makanan yang tak healthy dan buat benda-benda yang terdedah kepada kerosakkan janin.

TAKNAK!!
1. Mc D/ KFC etc fast food
2. Maggi
3. gassy drink --> ni memang dah avoid dari awal preggy
4. makanan ada pepper --> ni pun dah avoid dari awal preggy
5. the usual fruits yang tajam ie. nanas, tebu etc --> ni pun dah avoid dari awal preggy
6. hand sanitizer yang ada alcohol smell yang sangat kuat seperti dettol
7. coffee/ tea/ caffeinated drinks
8. lagi takde idea.. can u guys list it out for me??

Another advice for the 1st time mommies, kalau ada bleeding tu sikit ke banyak ke, cepat-cepat jumpa doctor. It is something abnormal to bleed during pregnancy. Tak normal ye sebenarnya. So better cepat-cepat jumpa doctor jika sayang kandungan anda. Sangat penting untuk tahu punca bleeding tu. Especially kalau bleeding tu menyebabkan anda sakit perut yang amat. Fast action could save the baby. Believe me!

Dan misi saya sekarang, adalah to make sure saya bebas dari flu/demam. Sangat penting untuk keep fit at this point of time. Like now, everytime saya bersin, rasa nak tercabut perut. Semalam lepas satu das bersin yang sangat kuat, bleeding sikit. Sampai macam tu sekali penangan nya!

1 || shades of life ||:

Shikhin Ishak said...

beb,kesian nya bersin sampai bleeding..haih..sabar ye.anyway,masa u pregnent skang ni ada allergic kat apa2 ke?ada perubahan tak?like one of my friend,time dia pregnent,dia tak leh tengok muka husband dia.kesian gile...9 bulan derang dok separate..hahaha..