Advert

Friday, June 4, 2010

Mengidam di saat akhir

Saya adalah masih di sini, belom lagi bersalin daaaaa... masih menghitung hari. Ikut EDD dari doctor adalah pada 8 June dan scan punya EDD pun 6 June. Dan baby in the womb masih belom menunjukkan tanda-tanda yang dia nak keluar. Dah macam-macam saya buat, jalan bebanyak, duduk mencangkung, bersujud, minum air akar siti fatimah.. tapi baby masih selesa dan sedap di dalam. Tiap-tiap hari saya cakap kat baby, keluarlah bila baby nak keluar, tapi jangan lambat sangat. Takut benda tak elok jadik. Takut jugak bila baca baby yang overdue ada tendency untuk termakan najis seniri a.k.a meconium. Boleh refer kat sini about meconium--> Meconium Aspiration Syndrome

Okeh, since masih tak ada sebarang tanda yang saya akan due anytime soon, saya yang memang dah agak lama mengidam nak makan sotong sumbat or known as ketupat sotong dari Terengganu/Kelantan ni, pun buat lah tuk diri sniri. Huhuhu.. nak beli yang dah siap masak, tak tau kat mana nak carik. Since nak buat pun tak susah, and saya pernah buat sniri dulu, buat je lah sniri. *kesian org mengidam masak sniri* Actually lama dah plan nak buat, tapi sebab macam susah sangat nak carik sotong, dah tertangguh-tangguh dah hajat di hati ni. Tadi carik sotong pun, 2 3 tempat baru jumpa sotong yg ok sikit. Itu pun terpaksa jugak beli walaupun sotong ni kecik sikit. Jadik lah, asal dapat makan. Kang kempunan plak kang susah. Mana ler tau kot kan, lepas makan sotong sumbat ni, baby terus keluar ke. Hehehehe

:: Sotong yang dah siap masak, tp tak letak kuah lagi sebab nak pose-pose dulu :p ::


:: Okeh, now sotong dah masuk skali ngan kuah dia ::


Hasilnya.. Alhamdulillah. Hilang kempunan ai. Hubby yang 1st time makan pun kagom *eh, mestilah laki ai puji ai kan* Oh, saya bega2 sket resepi ni, tambah cili padi. Takut muak sangat pulak sebab santan banyak kan.

Anyways, talking about mengidam. Sepanjang pregnant ni, saya tak ada any specific cravings. Takde langsung rasanya. Cuma yang ni la tetiba rasa macam nakkkk sangat makan sotong sumbat ni. Itu pun takde lah ngidam beno. Last-last ni maybe tekak ni nak mengada sikit kot bila memikirkan pantang nanti jangan harap nak makan seafood2 ni kannn.. itu yang gigih jugak lah masak benda alah ni.

Okeh, tetiba perut saya adalah mengeras tak berhenti. Harus kena berbaring-baringan. Nanti sambung lagi ye. Ciao.

ps: Orang-orang Terengganu, kamu makan sotong sumbat/ ketupat sotong ni dengan apa ye? Ke makan gitu aje?

1 || shades of life ||:

Shikhin Ishak said...

ngidam masa kecemasan ke makcik??