Advert

Friday, August 14, 2009

Physio Saya yang menyayat hati

Ini kesah hari Rabu lepas. Saya sunggoh malas nak update semalam. Apa telah jadi dengan physio saya? Sangat sedih! Okeh, okeh, takde la sedih mana. I kan over! Tetapi sangat mencemaskan jiwa dan raga saya.

Hasil dari pemeriksaan physiotherapist saya, dia dapati satu badan saya adalah sangat tegang. Dia kata saya adalah sudah over-used spine saya. Erkkkkkk!! Cemas giler masa tu! Semua ini adalah gara-gara saya ke KLCC tempohari, dan oh Alamanda! Tetapi, *masih nak back-up diri lagik* saya tidak lah berjalan lama sangat. Those were the shortest trip to shopping mall I ever encounter ok!! Seyesly! 1 jam+ sahaja. Itu pun termasuk saya duduk-duduk untuk bersenggang.


Physiotheraphist saya kata lagi, saya tak gunakan otot perut. Dan tak exercise *kantoi!!!* She knew sebab perut saya lembik seems like takde exercise perut pun. Errrrkkkk. But I told her that trip to mall tu dah few days back. Takkan baru now sakit kan? She said memang macam tu. It wont sakit on the spot. It took days to sakit. Pulak tu somi saya jadik nasi tambah! Tambah-tambah pulak dia kat therapist tu kata saya jalan lama sangat lah, saya tak guna perut lah, saya main komputer lama-lama lah, duduk lama-lama lah. Nasi tambah kan dia? Sabar je lah! *memang nak kena dia ni* Pastu siap kantoi kan saya kata saya gi Alamanda jugak. Errkkk, saya bitau KLCC jek. Sabo sangat kan??? Iskkk!!


Alololololo camna? Saya sangat panik masa tu. Terus terbayang kena masuk balik hospital dan undergo the operation again!!! *tahu takut!* Sebab somi saya ada bitau saya, kawan dia sorang buat operation macam saya, sebab dia tak jaga, lasak sangat, dia kena buat operation again. *adakah somi saya nak menakut-nakutkan saya?*

Tapi tahu tak kenapa saya tak bersenam, tak exercise abdominal muscle saya? Sebab, saya ni ada masalah tak reti nak exercise otot perut. Bila tahan perut je, bahu saya semua lenguh-lenguh dan tegang-tegang-tegang! Saya ni cacat ke ek? Asal tarik nafas je, dengan bahu-bahu semua saya angkat. Iskkkkk

Kata-kata akhir dari therapist saya setelah aktiviti physio dilakukan, please exercise perut tu! Sangat penting! Kalau tidak, I'll keep on "abuse" spine saya. Nanti memang confirm akan sakit balik. Tapi dia kata, nanti sakit-sakit ini akan hilang, dont worry. Tapi kena buat apa yang dia suruh. So, moralnye, balik je rumah, wahh, dengan tidak semena-mena lah saya terus bubuh hot packs, exercise perut, somi saya pun terus rajin urut belakang saya tetiap malam. Hik hik hik

Moralnya, itu lah manusia. Bila dah terhantuk, baru kelam-kabut nak fix balik. Alhamdulillah, after 2 days, belakang saya sudah tidak sakit lagi. Tetapi kaki saya sangat lemah. Terketar-ketar bila nak bongkok. Oh ya! Saya sudah belajar untuk membongkok juga! Tapi susah nak membongkok. Rasa sakit tegang-tegang tulang belakang saya. Ngeri pun ada. Tapi therapist saya kata sakit itu adalah normal, sebab baru lepas operate kan. Dan saya jugak dah naik beskal exercise for 10 minutes. Rasa berkarat dah kaki-kaki ni. Dah berkurun rasanya tak bersenam!

Bila lah nak baik ni? Saya tak sabar nak bergerak seperti biasa, erkk tiada istlilah BIASA dah untuk saya lepas ni. Kena jaga posture all the time! Boring! *Exercise lah kalau nak baik cepat!!- somi saya kata dalam nada cik Joyah * Dan lagi dia kata "Cuba you jangan main komputer langsung the whole day besok. Tengok sakit leher dan bahu lagi tak. Mesti takde dah." Somi saya "menuduh" saya mengadap computer lama sangat yang buat saya sakit bahu sebenarnya. Erkkk matilah kalau saya tak main computer sehari. Ini kembar saya okeh! Dia sememangnya tak senang hati tengok saya berkepit ngan lappy. Bluuuweeeekkkkk!

Mari bersenam bersama saya! ;)

-Al-Fatihah untuk Arwah Ustaz Asri (Rabbani), semoga roh beliau dicucuri rahmat dan di tempatkan di kalangan yang soleh dan solehah- *ramai betul orang meninggal lately*

5 || shades of life ||:

Mrs Zamzuri said...

it reminds me of myself yg patut go for an operation tp masih mengelat sampe skarang!

tatottt!!!

:: || Mrs. Izwan || :: said...

woit! pegi lah! operate apa bep? isk isk iskkkkk jangannn.. nanti lelama makin teruk tau!!! nak sakit sket sekarang ke nak sakit teruk lelama? hah? jawab jawab.. :p

Mimy Hamid said...

beb bawa bertendang opsss bertenang...apapun be KEWL RAWK ek

uMmi said...

bersenam depan computer...ko pasangla cd exercise kat computer sambil berblog...jangan pasang jer, sambil2 tu berexcercise....mesti somi ko tak perli ala2 joyah

:: || Mrs. Izwan || :: said...

Mimy : tengah tendang2 meja ni.. oppsss.. hehe gua RAWK beb.. RAWK adalah cool :p terutamanya RAWK kapak cam lu kan hahah :p

Ummi : hah tu lah kan.. idea yang bernas. pasang kuat2, pastu bila dia takde, blog tak hengat, bila dia muncul purak2 bersenam :p